گروههای آموزشی متوسطه نظری ومهارتی

گروههای آموزشی متوسطه نظری ومهارتی

این وبلاگ به معرفی فعالیت ها واخبار گروههای آموزشی متوسطه نظری (راهنمایی ومتوسطه) و مهارتی (مراکزفنی ) می پردازد.
گروههای آموزشی متوسطه نظری ومهارتی

گروههای آموزشی متوسطه نظری ومهارتی

این وبلاگ به معرفی فعالیت ها واخبار گروههای آموزشی متوسطه نظری (راهنمایی ومتوسطه) و مهارتی (مراکزفنی ) می پردازد.

راهکاهایی ساده برای حفظ سلامتی

آشنایی با خواص گیاه بابا آدم

این گیاه بیشتر با عنوان برطرف‌کننده جوش معروف است. از اثرات این گیاه بهبود بیماری‌های پوستی مانند کچلی، کهیر، آبسه، آکنه، پسوریازیس، دمل، کورک، اگزما، گل مژه، زخم‌ها و دیگر جراحات پوستی است.

گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در برخی مناطق مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می‌روید. ساقه‌ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک‌های خشن و زبر می‌باشد. برگ‌های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند. ریشه گیاه دراز و دوکی شکل است؛ در حقیقت ریشه این گیاه است که خاصیت درمانی دارد. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعمی شیرین، ولی بویی نامطبوع دارد.

ترکیبات شیمیایی

ریشه بابا آدم حاوی مقدار فراوانی اینولین می‌باشد. از ترکیبات دیگر موجود در ریشه این گیاه پرخاصیت، تانن، رزین، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، ویتامین C و B6 می‌باشد.

کاربردهای درمانی

اثرات مفید بابا آدم بر پوست


 ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه مانند پلی‌استیلن خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد قارچی دارد. ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می‌زداید و باکتری‌زدایی می‌کند. در حقیقت نوعی لایه‌برداری طبیعی و سالم و نیز آب‌رسانی به لایه‌های سطحی پوست را انجام می‌دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.



بابا آدم و تصفیه خون

ریشه این گیاه تصفیه‌کننده خون و لنف بدن می‌باشد و این عمل را با دو مکانیسم انجام می‌دهد:

1. گرفتگی‌های موجود در سیستم تنفسی را برطرف می‌کند و به دفع دی‌اکسیدکربن کمک می‌نماید. همچنین گرفتگی در سیستم دفع ادرار را برطرف می‌کند و به نوعی ضد سنگ کلیه نیز می‌باشد.

2. این گیاه همچنین به کبد کمک می‌کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفیه کند و به کمک کلیه‌ها آن را از بدن دفع نماید.


 

مدر بودن باباآدم

ریشه گیاه بابا آدم ادرارآور است و تعریق را افزایش می‌دهد. در حقیقت دفع آب را از بدن می‌افزاید و از احتباس آن در بدن جلوگیری می‌کند.

خاصیت ضد نقرس باباآدم

گیاه باباآدم دفع‌کننده اسید اوریک از بدن می‌باشد، به بیانی دیگر بهبودی بیماران مبتلا به نقرس را تسریع می‌کند.

جدال باباآدم با دیابت

از اثرات ثابت‌شده این گیاه، خاصیت ضددیابتی آن می‌باشد؛ که اولاً باعث کاهش قند خون (با مصرف 3 فنجان جوشانده برگ گیاه در روز) می‌شود؛ و ثانیاً افرادی که میل زیادی به شکر و شیرینی دارند، با مصرف این گیاه به صورت ناشتا، این تمایلشان کاهش می‌یابد.

بابا آدم باعث بهبود سیستم گوارشی می‌شود

اثر این گیاه بر دستگاه گوارش، به علت ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن یبوست و تسریع در امر هضم غذا می‌باشد.



باباآدم و کم‌خونی

این گیاه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن باعث درمان کم‌خونی و رنگ‌پریدگی ناشی از آن می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی و سایر خواص باباآدم

تحقیقات نشان داده که این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود ایدز می‌شود. همچنین این گیاه در درمان سرماخوردگی، روماتیسم، سرخک، التهاب، آرتریت، تسکین کمردرد، تب، عفونت‌ها، التهاب و ذات‌الریه نیز موثر است.

عصاره بابا آدم، به عنوان جایگزین یک دارو

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، استفاده از پماد تهیه‌شده از گیاه بابا آدم قادر است، همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبوددهندگی و تسریع‌کنندگی روند التیام زخم باشد. طب امروزی، گیاه بابا آدم را به عنوان پایین‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضدروماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی‌کننده، مسهل، کاهش‌دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک پذیرفته است.

روش‌های گوناگون مصرف بابا آدم

جوشانده بابا آدم: 50 گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه می‌جوشانید.

دم کرده بابا آدم: 80 گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت 10 دقیقه دم می‌کنید.

دم کرده شیرین‌بیان و بابا آدم: 30 گرم باباآدم و 30 گرم شیرین‌بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

کرم بابا آدم: کرم تهیه‌شده از برگ گیاه برای جوش‌ها و تومورها موثر است. همین طور روغن ریشه باباآدم نیز تأثیر زیادی در لطافت و نرمی پوست دارد.

موارد احتیاط در مصرف بابا آدم

برخی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. بهتر است خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند. در صورت تماس برگ‌های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.

دیابتی‌ها در صورت مصرف دارو، باباآدم مصرف نکنند

در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نشود؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید.

افراد مصرف‌کننده داروهای کاهنده قند خون، باباآدم را با احتیاط مصرف کنند:

به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند این گیاه توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد.







روش های طب سنتی برای تمیز کردن کبد

تکنیک ۳ لیموترش
برای اینکه دچار مشکلات گوارشی نشوید لازم است که به طور منظم به فکر تمیز کردن کبدتان باشید. لیموترش می‌تواند باعث تحریک ترشح صفرا شده و تمام سموم و مواد زاید انباشته‌ شده در کبد را تمیز کند.
روش استفاده
سه عدد لیموترش را بدون برش دادن داخل یک ظرف حاوی آب سرد بیندازید. اجازه دهید آب به مدت سه دقیقه داغ شده و به جوش برسد. سپس آن را خنک و لیموترش‌ها را از آن خارج کنید. آب لیموترش‌ها را بگیرید و به همان آب اضافه کنید. هر روز صبح ناشتا و همچنین بین وعده‌های غذایی از این آب لیموترش میل کنید.


برگ‌های خشک رزماری را دریابید
زمانی که کبد اشباع می‌شود نمی‌تواند به درستی به وظایفش عمل کند و این‌گونه می‌شود که به زحمت می‌افتد. وقتی کبد درست کار نکنید گوارش شما نیز با مشکل مواجه می‌شود. رزماری باعث افزایش ترشح صفرا می‌شود که کبد را تمیز و به عملکرد خوب آن کمک می‌کند.
روش تهیه
۱۵ گرم برگ خشک رزماری را در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و روزانه چند فنجان از این جوشانده میل کنید.


افشره‌ی خوراکی نعنا
حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی و غیره می‌تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد. زمانی که ضایعات زیادی در کبد تجمع کرده باشد علائم زیادی را نشان می‌دهد. برای کمک به تمیز شدن و عملکرد خوب کبد می‌توانید از افشره‌ی خوراکی نعنا استفاده کنید.
روش تهیه
دو قطره افشره‌ی خوراکی نعنا فلفلی را در یک قاشق چای‌خوری عسل بچکانید و در دهان بگذارید. همچنین می‌توانید یک قطره افشره‌ی خوراکی رزماری، یک قطره افشره‌ی خوراکی نعنا و یک قطره افشره‌ی خوراکی ترخون را با هم مخلوط کرده و روزانه دو مرتبه کبدتان را خلاف عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.


پاک‌سازی کبد با ریشه‌ی گیاه قاصدک
برای تمیز کردن کبد یک دوره‌ی درمانی با گیاه قاصدک را در پیش بگیرید. گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زاید را از بدن دفع می‌کند. مواد زایدی که در کبد انباشته می‌شوند اجازه نمی‌دهند که توکسین‌های خون تصفیه و چربی‌ها هضم شوند.
روش تهیه
برای هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.


روغن زیتون
روغن زیتون برای کبد بسیار فوق‌العاده است به خاطر اینکه خواص ملینی دارد. این روغن کبد را تمیز و مشکلات کبدی را رفع می‌کند.
روش استفاده
روغن زیتون را با آب لیموترش مخلوط کنید. به مدت پنج روز با شکم خالی این ترکیب را بنوشید.


برگ‌های آرتیشو
آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب به دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. محققان عصاره‌ی این گیاه را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کرده و خواص محافظتی آن را روی کبد مشاهده کردند.
روش استفاده
۱۰ تا ۲۰ برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.









6خوراکی برای جوانی وشادابی


اگر می‌خواهید جوانی‌تان را حفظ کنید، این شش نوع خوراکی را فراموش نکنید: روغن زیتون، ماست، ماهی، شکلات، آجیل و توت سیاه.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

روغن زیتون:

چهار دهه پیش از این نتیجه مطالعات محققان ۷ کشور نشان داد که چربی‌های اشباع نشده تک‌ظرفیتی در زیتون به طور بارزی موجب کاهش سرعت ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند. اکنون ما می‌دانیم که روغن زیتون دارای پلی‌فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی است که مانع ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن فرد می‌شود.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

ماست:

در دهه ۱۹۷۰ شایع شد که تعداد افراد بالای صد سال در کشور جورجیا بیشتر از سایر کشورهاست و گزارشات آن زمان اعلام کرد که علت این امر خوردن ماست است. غذایی که در تمام رژیم‌های غذایی مردم آن کشور وجود دارد. ماست منبع غنی کلسیم است که مانع ابتلا به استئوپروز می‌شود و کمک موثری در حفظ سلامت دستگاه گوارش است و خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

ماهی:

سی سال پیش محققان شروع به مطالعه در مورد مبتلا نشدن بومیان آلاسکا به بیماری‌های قلبی کردند. اکنون دانشمندان می‌دانند که علت این امر مصرف زیاد ماهی بوده است. ماهی منبع فراوان امگا۳ است که مانع رسوب کلسترول در شریان‌ها و آرتیمی قلب می‌شود.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

شکلات:

در بین مردم کنا از جزیره سان بلاس، دور از سواحل پاناما، سرعت ابتلا به بیماری‌های قلبی ۹ برابر کمتر از مردم خود پاناما است. علت آن این است که مردم کنا نوعی نوشیدنی مخصوص دارند که سرشار از کاکائو است. کاکائو منبعی غنی از فلانوول‌هاست که سلامت عملکرد رگ‌های خونی را حفظ می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به فشارخون، دیابت نوع دو، بیماری‌های کلیوی و دیوانگی را کاهش می‌دهد.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

آجیل:

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که آجیل می‌خورند. به طور متوسط ۲/۵ سال بیشتر از سایرین عمر می‌کنند. آجیل منبع غنی از روغن‌های اشباع نشده است و بنابراین خاصیتی شبیه روغن زیتون دارند. همچنین آجیل‌ها حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و فیتوشیمیایی‌ها مثل آنتی‌اکسیدان‌ها است.

 

خواص مواد غذایی, بیماری‌های قلبی, فشارخون

توت سیاه:

در یک مطالعه که در سال ۱۹۹۹ به چاپ رسید، محققان تأثیر مصرف توت را در افزایش طول عمر موش‌های آزمایشگاهی به اثبات رساندند. این تأثیر در مورد انسان نیز صدق می‌کند. ترکیبات موجود در توت التهاب و آسیب‌های احتراقی را تسکین می‌دهد. همچنین مانع کاهش حافظه و عملکرد مغزی می‌شود.





















11 راهکار سلامتی با ۱۱ ماده‌ غذایی

برای بالا بردن ایمنی بدن لازم نیست راه دوری بروید. حتی رفتن تا داروخانه هم لازم نیست! شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه محل خود یا حتی سر زدن به آشپزخانه منزلتان، موادی غذایی را پیدا کنید که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند.

این خوراکی‌ها به مقدار قابل‌توجهی سیستم ایمنی بدن شما را بالا خواهند برد:

با قارچ، آنتی‌اکسیدان داغ داغ بخورید

مهم نیست کدام نوع آن را انتخاب می‌کنید؛ صدفی یا معمولی. به هر حال مصرف قارچ می‌تواند تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن شما را بالا ببرد و مانع سرماخوردگی شود. قارچ شامل مقدار زیادی ارگوتیونین هم هست. ارگوتیونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که برخلاف آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در فرایند پخت و پز از بین نمی‌رود، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت قارچ را بجوشانید و در سوپ بریزید بدون اینکه نگران از بین رفتن آنتی‌اکسیدان آن شوید.

با تخمه کدو، خطر حمله قلبی را کاهش دهید

دانه‌های کدو سرشار از منیزیم هستند. این ماده علاوه بر کمک به سیستم ایمنی بدن، به کاهش فشارخون هم کمک می‌کند و خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد. فقط این تخمه‌ها نباید شور مصرف شوند چون نمک فشارخون را بالا می‌برد. بهتر است خام و بدون نمک آن‌ها را از فروشگاه‌ها بخرید.

با آویشن، دستگاه گوارش خود را تمیز کنید

آویشن می‌تواند به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند و در کنار آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. از مشتقات این گیاه شربت‌های مختلفی برای سرماخوردگی و سرفه درست می‌کنند.

این گیاه درست مثل یک ضد میکروب قوی، باکتری‌های مضری که ممکن است به دستگاه گوارش آسیب برسانند را از بین می‌برد. ممکن است بتوانید روغن آویشن را هم در بازار پیدا کنید.

با تخم‌مرغ، موهایتان را تقویت کنید

تخم‌مرغ با داشتن بیوتین، آهن و ویتامین 12B می‌تواند به مقاومت موهای شما و رشد آن‌ها کمک کند. آهن و ویتامین 12

B می‌توانند مقاومت بدن را هم افزایش دهند و به سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند.

با زنجبیل، ریه‌های خود را پاک کنید

بر اساس سنت آیورودا، زنجبیل بدن را گرم می‌کند و به از بین بردن تجمع سموم در بدن به ویژه در سینوس‌ها و ریه‌ها کمک می‌کند، بنابراین یک داروی سرماخوردگی طبیعی است. پیروان مکتب آیورودا معتقدند زنجبیل به پاک کردن سیستم لنفاوی بدن، که درست مثل یک سیستم فاضلاب برای بدن است، هم کمک می‌کند، پس زنجبیل با تقویت ریه‌ها و کمک به سیستم لنفاوی، سموم را در بدن کنترل می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌های رایج این فصل را کاهش می‌دهد.

با آووکادو، از غدد فوق کلیوی خود محافظت کنید

اضافه کردن آووکادو به میوه‌هایی که می‌خورید آسان‌ترین راه برای حمایت از عملکرد غدد فوق کلیوی شما و خوشحال کردن سیستم ایمنی بدنتان است. آووکادو شامل اسیدهای آمینه ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و برخی چربی‌های سالم برای کمک به تولید متعادل هورمون در بدن شماست. برای استفاده از تمام مزایای آووکادو، لازم است هر روز نصف فنجان بخورید.

با زغال‌اخته، دید در شب داشته باشید

زغال‌اخته یک مکمل غذایی فوق‌العاده است. این خوراکی علاوه بر اینکه به سلامت بینایی کمک می‌کند حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های مرکب است که قدرت دید در شب را افزایش می‌دهند.

این میوه همچنین منبع غنی ویتامین C است. این ویتامین در زغال‌اخته تقریباً پنج برابر پرتقال وجود دارد و همین باعث می‌شود جلوی سرماخوردگی تا حد زیادی گرفته شود.

با جو، کلسترول خود را کاهش دهید

خوردن جو یک میان‌بر عالی برای رسیدن به قله‌های سلامت است. این ماده را می‌توانید به شکل پرک شده در سوپ بریزید یا با غلات صبحانه میل کنید. این ماده غذایی دارای مقدار زیادی فیبر است که باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

با انار، پوست سالم‌تری داشته باشید

آب موجود در دانه‌های انار حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. این ماده همچنین به حفظ کلاژن در پوست شما کمک می‌کند و علاوه بر ممانعت از پیری پوست، باعث سلامت بیشتر پوست شما هم می‌شود. انار می‌تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن هم کمک کند.

با صیفیِ پیچ، کبدتان را التیام ببخشید

سبزیجاتی که برگ‌هایشان در هم می‌پیچد مثل کلم، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بنفش و کاهو می‌توانند به سلامت کبد شما کمک کنند. هر چه کبد سالم‌تری داشته باشید می‌توانید از وجود سلول‌های ایمنی بدن خود مطمئن‌تر باشید. این سبزیجات با افزایش توانایی کبد برای دفع سموم، به بالا بردن ایمنی بدن شما کمک می‌کنند.

با عصاره مریم گلی، سرفه را کنترل کنید

عصاره مریم گلی خلط‌آور است و درست مثل شربت سینه عمل می‌کند. این گیاه ماده مخاطی جمع شده را از مجرای تنفسی شما بیرون می‌راند و به آرام کردن سرفه شما کمک می‌کند. به جای استفاده از شربت سرفه می‌توانید یک قطره عصاره مریم گلی را در چای یا یک لیوان آب گرم بریزید و مصرف کنید.



....

در این‌جا چند راه‌کار دیگر را نیز برای ساخت و حفظ یک اسکلت قوی به شما پیشنهاد می‌دهیم.


•    از خروج کلسیم از استخوان‌ها پیشگیری کنید
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه تافتز انجام شده است نشان می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنند. آنها به بیکربنات متابولیزه می‌شوند، در حالی که پروتئین و غلات به اسید‌ها متابولیزه می‌شوند. وقتی که اسید بیش از حد در خون وجود داشته باشد، کلسیم از استخوان‌ها شسته می‌شود و وارد خون می‌شود تا اسیدیته بالای آن را جبران کند. مطالعه‌ای نشان داد که کسانی که بیکربنات را از طریق میوه‌ها و سبزیجات در 9 وعده در طول روز مصرف کردند، نسبت به افرادی که چنین نکردند به میزان بسیار کمتری کلسیم از دست دادند.
•    از سبزیجات با رنگ سبز تیره استفاده کنید
فراورده‌های لبنی تنها منبع کلسیم نیستند. شما می‌توانید دوز مورد نیاز روزانه کلسیم خود را با مصرف چند فنجان اسفناج، کلم پیچ، و یا برگ ترب یا برگ پونه( پونه خشک) تأمین کنید.
•    از جاذبه سرپیچی کنید
ورزش‌های وزنه‌برداری- که در آن پا‌ها وزن‌تان را تحمل می‌کنند - به قوی نگه داشتن استخوان‌ها مشهورند. یک مطالعه در انگلستان نشان داد که ورزش‌های مناسب تا 4% تراکم استخوان را افزایش می‌دهند. با توجه به مطالعه سلامت پرستاران دانشگاه هاروارد، پیاده‌روی به مدت حداقل 4 ساعت در هفته، خطر شکستگی لگن را تا 41 درصد کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای دیگر در بریتانیا، وزنه‌برداری به مدت 1 ساعت یا بیشتر در هفته با چگالی استخوان بیشتر همراه بود.
•    زمانی را به صرف چای اختصاص دهید
مطالعه‌ای پنج ساله در استرالیا نشان داد زنانی که به طور منظم چای سیاه وچای سبز نوشیدند تراکم استخوان بیشتر و پوکی استخوان کمتری داشتند. مصرف کنندگان چای به طور متوسط 1. 6 درصد از کل تراکم استخوان لگن خود را از دست دادند، در حالی که افرادی که چای مصرف نکردند 4 درصد از ترکم استخوان لگن خود را از دست دادند.
•    سالاد بخورید
زنان در تمامی سنین باید از یک رژیم غذایی پیروی کنند که استخوان‌های‌شان را تقویت کند. خوردن سالاد یک ایده عالی برای شروع است. محققان در یک مطالعه دریافتند زنانی که روزانه یک وعده کاهو خوردند به طور چشم‌گیری نرخ پایین تری از شکستگی لگن را گزارش کردند. انواع کاهو‌ها منبع خوبی از ویتامین K هستند، که کمک می‌کنند تا پروتئین موجود در استخوان ساخته شود

.....

دوری از دیابت

پزشکان استرالیایی تاکید کردند هرچه بیشتر پیاده روی کنید، کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار خواهید گرفت.

این پزشکان در بررسی های خود روی ۵۹۲ فرد بالغ از طبقه متوسط جامعه مطالعه کردند تا نقشه پراکندگی ابتلا به دیابت را در سراسر استرالیا بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ تهیه کنند. 

شرکت کنندگان در آغاز مطالعه تحت یک آزمایش سلامت کلی بدن قرار گرفتند و جزییات مربوط به عادت های تغذیه ای و الگوی زندگی آنها نیز به دقت تهیه و بررسی شد.

این متخصصان در انستیتو مطالعاتی کودکان موردوخ در ملبورن ۵ سال مداوم، این شرکت کنندگان را تحت مطالعه و بررسی داشتند و پس از این مدت متوجه شدند هرچه تعداد گام هایی که هر فردی در طول روز برمی دارد بیشتر باشد، شاخص توده بدنی او که تعیین کننده میزان چاقی است کمتر می شود، میزان تجمع چربی دور ران کاهش می یابد و حساسیت انسولینی نیز بهبود پیدا می کند که نتیجه این تغییرات مثبت کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

رای بسیاری از کسانی که مبتلا به دیابت می‌شوند،قند خون، رقمی است که بالا و پایین می‌رود و تا عارضه‌ای چشم‌ها، کلیه و سایر اعضای را برهم نریزد، باور نمی‌‌کنند که بایستی این بیماری را جدی بگیرند.دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره نکاتی که باید افراد دیابتی و سالم به آن توجه داشته باشند، به همشهری گفت:

دیابت شایع‌ترین بیماری متابولیک در سرتاسر دنیاست و مشخصه اصلی آن افزایش پایدار و بالای قند خون است. از یک منظر دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود. دکتر تیرنگ نیستانی در مورد اینکه چه کسانی ریسک بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند گفت: سندروم متابولیک (مجموع نشانه‌هایی که به وضعیت خاص از سوخت‌وساز بدن اشاره دارد) جزو عوامل مستعد‌کننده ابتلا به دیابت است. این سندروم با پنج صفت زیاد بودن محیط دور شکم، بالا بودن تریگلیسیرید خون، پایین بودن چربی خوب خون(HDL)، افزایش مرزی فشار و قند خون شناخته می‌شود.

اگر کسی از این میان سه مورد را دارا باشد، مهر تشخیص سندروم متابولیک به او می‌زنیم. شیوع این سندروم در ایران بالاست و در حدود 30تا 55درصد در گروه‌های مختلف جمعیتی گزارش شده است. براساس مطالعه انستیتو تحقیقات تغذیه کشور که روی زنان 30تا 50سال معلم در تهران انجام شده مشخص شد که 38درصد آنها سندروم متابولیک داشتند. اگر چه داشتن سه اختلال باعث ایجاد این سندروم می‌شود اما تحقیقات زیادی نیز نشان داده‌اند که داشتن شکم بزرگ یا همان دور کمر بالا نشان‌دهنده چربی بالا و انباشت احتمالی چربی در احشا (دور کبد،قلب، پانکراس، لوزالمعده) است.

این نشانه، سنگ بنای ابتلا به بیماری‌ها ازجمله دیابت، پرفشاری خون، بیماری قلبی و... است. دکتر تیرنگ نیستانی در مورد رژیم غذایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت گفت: ما در رژیم تغذیه هیچ فرمول جادویی نداریم؛ در واقع هیچ غذای سلامتی‌بخش نداریم. پخش همه مواد مغذی در گروه‌های غذایی متفاوت است. طبیعت به بشر پیام می‌دهد که تنوع غذایی داشته باشد و از گروه‌های مختلف غذایی مصرف کند. علاوه بر تنوع، تعادل نیز مهم است. وی درمورد فعالیت بدنی دیابتی‌ها و افراد سالم گفت:

آفرینش سیستم‌های مختلف بدن فلسفه و حکمت خود را دارد، همانطور که فلسفه روده جذب و هضم غذاست و فلسفه ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تحرک است. بشر اولیه فعال ما‌یشاء بوده است. بنابراین برای نشستن مداوم و بازی کامپیوتری خلق نشده است. وی درمورد دغدغه‌هایی که در مورد بچه‌های با دیابت نوع یک وجود دارد گفت: برای این بچه‌ها همیشه باید مراقب بود تا قندشان بالا یا پایین نیاید و رشد طبیعی داشته باشند. دوز انسولین برای این افراد بسیار اهمیت دارد.

نکته مهم در این زمینه آن است که دوز دریافت انسولین آنها بایستی مطابق با دریافت غذایی باشد که مصرف می‌کنند. بنابراین، این کودکان بایستی زیرنظر متخصص غدد و تغذیه باشند. وی در مورد غذا‌ها و خوراکی‌های رژیمی که تبلیغ زیادی در مورد آن می‌شود گفت: برخی مواد غذایی مانند آب‌نبات و مربا پایه قند دارند. برای درست کردن این خوراکی‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا گیاهی استفاده می‌کنند. مشکل این شیرین‌کننده‌ها این است که شیرینی بالایی دارند و ذائقه افراد را تغییر می‌دهند.

برخی از مواد غذایی مثل شیرینی و نان قندی جزئی از آنهاست و وقتی می‌گویند رژیمی است به‌معنای این است که کمی سبوس دارد و قند ندارد ولی آرد و روغن که درنهایت تبدیل به قند خواهد شد را دارد. دیابتی‌ها باید توجه داشته باشند که این مواد غذایی فقط کمی مزیت نسبی نسبت به مواد غذایی عادی دارند.

وی در مورد تحقیقات انستیتو تحقیقات تغذیه کشور در مورد دیابت گفت: در مطالعات انستیتو تحقیقات تغذیه کشور که از سال 86در مورد دیابت انجام شده، مشخص شده که شیوع کمبود ویتامین D در ایرانی‌ها و بالطبع در دیابتی‌ها بالاست. اگر وضعیت ویتامین D در بیماران زیرنظر پزشک بهبود پیدا کند تا حدود زیادی به کنترل قند خون کمک‌ می‌کند و به پزشک این امکان را می‌دهد که دارو‌های قند خون را کمتر‌کند، اما نکته اساسی این است که نه ویتامین D و نه ویتامین‌های دیگر که در تحقیقات دیگر تأثیرات‌شان سنجیده شده است،به هیچ وجه جایگزین درمان، کنترل درمان یا رژیم غذایی مناسب نمی‌شوند.