نقد وبررسی کتاب ریاضی
پایه اول متوسطه اول (هفتم)
زمستان 1392
بسمه تعالی
همکارگرامی و ارجمند
با سلام و احترام
این پرسشنامه، به منظور اعتبار بخشی کتاب ریاضی پایه هفتم تهیه شده است. در برنامه هفتگی پایه اول دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 93-92 برای این دروس، 4 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است. هدف این پرسشنامه جمع آوری اطلاعات دقیق در خصوص میزان قابلیت اجراء کتاب تولید شده در کلاس درس و بررسی نقاط قوت و ضعف آن است. اطلاعات پرسشنامه، پس از تجزیه و تحلیل و جمع بندی، به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت کتاب در اختیار برنامهریزان و مولفان قرار میگیرد.
با تشکر و آرزوی فردائی بهتر برای آموزش و پرورش کشور عزیزمان
دستورالعمل تکمیل پرسشنامه:
- پرسشنامه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: 1. بررسی تک تک فصول، و 2. بررسی کلیت کتاب.
- پاسخ های خود به پرسش «به نظر شما، امتیاز کتاب درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟» را ذیل ستون «امتیاز» و بر اساس طیف اعداد یک (ناچیز) الی بیست (بطور کامل) مرقوم فرمائید.
- ضروری است دلائل و توضیحات خود را در خصوص تک تک این سئوالات، در بخش مربوطه (به صورت مصداقی و عینی، با اشاره به صفحات کتاب) ارائه نمائید (خواه دلائل موافقت، خواه مخالفت). برای مثال اگر در سئوال مربوط به شاخص یک، شما عدد 18 را لحاظ میکنید، این امتیاز دهی نشانگر آن است که شما این بخش را تقریباً (و نه کاملا) مناسب میدانید، انتظار آن است، در ذیل این سئوال، دلائل خود را با اشاره به مطالب کتاب، مرقوم فرمائید.
- «پیشنهادهای اصلاحی» شما برای اعتباربخشی و ارتقاء کیفیت کتابها بسیار مهم است. فضایی به این منظور در این پرسشنامه و ذیل هر بخش در نظر گرفته شده است. در صورتی که پاسخهای شما به این بخش طولانیتر از فضای در نظر گرفته شده بود، لطفاً مطالب خود را بر روی کاغذ A4 نوشته و به این پرسشنامه ضمیمه کنید.
مشخصات تکمیل کننده پرسشنامه:
نام و نام خانوادگی: ................................... استان/شهر: .................................مدرک تحصیلی: ................................ رشته تحصیلی: ......................................
سابقه کار: ....................................محل اشتغال: .............................................. شماره تلفن همراه و ایمیل: ................................. ..............................................
مقدمه و فصل 1 : سخنی با دانش آموز و راهبرد های حل مساله |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این قسمت درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
مناسب و سودمند بودن مطالب برای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
قابلیت استفاده و کاربردی بودن مطالب برای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به آن می دهید؟چرا؟
|
|
بخش اول: بررسی فصول به تفکیک |
||
فصل دوم: عددهای صحیح |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل سوم: هندسه و استدلال |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی: |
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل چهارم: جبر و معادلات جبری |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل پنجم: مساحت و حجم |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل ششم: عددهای طبیعی |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی: |
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل هفتم: بردار و محور مختصات |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی: |
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل هشتم: توان و جذر |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل نهم: آمار و احتمال |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی: |
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به این فصل می دهید؟چرا؟
|
|
فصل دهم : ترسیم هندسی |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز این فصل درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
صحت، دقت و اعتبار علمی محتوای فصل |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
شرح و بسط مناسب محتوا و مفاهیم |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
برقراری ارتباط میان محتوای دروس و زندگی دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
انسجام و توالی منطقی در ارائه بخشهای مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
ارتباط و تناسب اشکال، نمودار، تصاویر، نقشه، ... با متن درس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
جذابیت و برانگیزانندگی دروس |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
ارائه فعالیتهای یادگیری و تمارین متعدد و متنوع |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
تناسب محتوا با سن و پیش دانستههای دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
در مجموع این فصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه نمره ای از بیست به آن می دهید؟چرا؟
|
|
بخش دوم: پرسش های مربوط به کلیت کتاب |
||
ردیف |
به نظر شما، امتیاز کتاب درباره هر یک از شاخصهای ذیل چقدر است؟ |
امتیاز |
1 |
توزیع متوازن و منطقی مطالب در فصول و کتاب |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
2 |
انسجام کلی کتاب و توالی منطقی فصول مختلف |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
3 |
سلیس و روان بودن متن (واژگان و سبک نگارش) |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
4 |
تشویق ارزشها [1] |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
5 |
فعالیتهایی که با گذشت سال تحصیلی، بر عمق آنها افزوده شود |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
6 |
ایجاد امید و تصور مثبت از خود در دانش آموز |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد در کتاب:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
7 |
توجه کتاب به فرهنگهای مختلف دانش آموزان |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
8 |
توجه کتاب به ارتباط دانش آموز با اجتماع و گروههای مختلف/خانواده خود |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
||
9 |
تلفیق استفاده از IT و فناوریها در فعالیتها |
|
دلائل همراه با اشاره به شواهد:
پیشنهادهای اصلاحی:
|
[1] سند تحول، ص18: ارزشهایی که آموزش و پرورش باید به ترویج آنها بپردازد عبارتست از: تکلیف گرایی، مسئولیت پذیری،کرامت نفس، امانت داری، خودباوری، کارآمدی، کارآفرینی، پرهیز از اسراف و وابستگی به دنیا، همدلی، احترام، اعتماد، وقت شناسی، ، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون گرایی، نقادی و نوآوری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و مستضعفان و ارزشهای انقلاب اسلامی، عفاف و حجاب